februari 24, 2008

The original Klogg

Flera har ju undrat var jag fått namnet Klogg ifrån, och här kommer en ordentlig redogörelse :)
1996 kom ett av de charmigaste dataspelen som någonsin gjorts, nämligen
The Neverhood. Jag och min syster hade det och gillade det förstås väldigt mycket, och allteftersom åren har gått så har jag nästan bara blivit mer och mer kär i det :)
Allting i spelet är gjort i lera, och ja, allt är bara så fint och charmigt, och jag har insett att jag fått mycket inspiration från de väldigt speciella mijöerna man rör sig i, det är mycket spiraler och slingrande saker och fluffiga former... :)
Musiken i spelet är också mycket speciell, och en viktig del av helheten.

Hursomhelst, konceptet är enkelt. Klaymen är "the good guy" som ska rädda Neverhood från Klogg, "the bad guy", genom att typ befria Hoborg, som typ är Neverhoods kung och skapare. Den maktlystna Klogg har nämligen snott Hoborgs krona, och utan den så sjunker Hoborg in i en djup sömn. Andra figurer som också förekommer är Willie och Robot Bil. That's it :)

Och när jag en gång skulle skaffa ett internetalias (eller vad man kallar det för) så ville jag ha ett namn från spelet, bara för att liksom :), och Klogg var det enda som var användbart, och dessutom låter det ju så himla snyggt, det känns liksom bra i munnen när man säger det, K-L-O-G-G, smaka på det :P

Här är ett klipp från spelet när Klaymen träffar Klogg för första gången :)




Och vill ni se fortsättningen:
The good ending
Och här är andra trevliga Neverhood-klipp på youtube om ni är intresserade :)
Battle of Robot Bil
Pulling the pin

Och några trevliga Neverhood-låtar också :)
The Neverhood Theme
Skat Radio (min favorit! Spelas när man går omkring i Kloggs dramatiskt inredda slott :P
Olley Oxen Free

En av de många fina miljöerna i spelet.. (och det är Klaymen som står där).

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag försökte mig ju på det där spelet en gång i tiden men kom aldrig någonstans så jag har ju inte fått se de scenerna du visade... Går det att spela Neverhood på nya datorer också? Det var ju kul kom jag ihåg. Kanske nåt för lillasyster isåfall... krya på dig kram mamma

Mia sa...

Ja, just det :)
Anneli och jag har tyvärr inte fått det att fungera med Vista, men det funkar bra med XP.
Hade ju varit jättekul om hon hade fått spela det. Det är visserligen på engelska, men de pratar inte så mycket.. :)
/Mia

Emma sa...

Åh, Neverhood... det var ett tag sen!

Vilken trevlig blogg du har förresten :)