augusti 03, 2007

De där metallskärmarna..

Jag vet inte riktigt vad de kallas, gnistgaller, spisskydd, eller något helt annat.. Det är iallafall en metallskärm som ska stå framför öppna spisar och hindra gnistor från att hoppa iväg ut i rummet.
Jag har tre sådana.. :) Alla är gamla och medfarna, men oh så snygga!
;)

Det första spisskyddet (eller vad det nu kan tänkas heta) jag köpte var det svarta, jag fick det jättebilligt på en auktion förra sommaren. Det stod i slutet av auktionen, och jag höll min familj gisslan i sådär en åtta timmar där för att jag ville ha det :) Det gör sig oerhört bra i vardagsrummet, och jag gillar den rustika känslan det bidrar med, och den där mörka, dova målningen på den är bara så grymt vacker. Målningen ser lite mystisk och hemlighetsfull och nästan lite sorgsen ut eftersom den är så mörk, men den föreställer blommor (fuchsia?) med blad, och är egentligen ganska livfull.
Det här spisskyddet är nog min favorit, det är störst och vackrast och känns helt klart lite lyxigare än de andra.

Det andra spisskyddet jag råkade på har ju redan hunnit vara med i bloggen en gång. Det inhandlades på samma auktion som skyltdockan, och är silverfärgat och väldigt rostigt, med underliga små ”ben” nertill och amatörmässigt dit-svetsade dekorationer upptill. Jag tycker att det är väldigt charmigt :) Dessvärre har jag inget jättebra ställe att ha det på, men det brukar alltid kunna lösa sig så småningom. Att det ska stå i vardagsrummet är ju iallafall självklart.
Det tredje hittade jag på en loppis i Skåne. Det är härligt grönt och missfärgat, och får naturligtvis stå inne i sovrummet. Det är inte särskilt stort, står lite snett på sina söta ben och är bara väldigt charmigt :)

Kan inte riktigt säga vad jag finner så tilltalande med dessa metallskärmar, men ja, de är bara så enkla och vackra och lockande på nåt sätt.. :)
Skulle inte direkt vilja säga att jag medvetet samlar på dem (även om tre av något väldigt onödigt och specifikt nog börjar lika en mindre samling) men jag kan nog tänka mig att de kan bli flera i framtiden, hihi :)

Inga kommentarer: