augusti 22, 2007

Om sovrummet

Sovrummet skiljer sig lite från de övriga rummen, det är en annan slags stämning där inne på något sätt. En lugnare och mer harmonisk stämning kanske, behaglig, mild, stillsam, lite drömmande sådär. Det är inga starka skrikiga färger, inget hårt eller plastigt.
Jag har medvetet försökt hålla det just så, liksom lugnt, fridfullt, vilsamt, och jag tycker nog att jag har lyckats ganska bra.

Den ursprungliga tanken med sovrummet var ”skog”, liksom mycket grönt, trä, växter, ombonat, lummigt..
Tanken är nog fortfarande ”skog”, även om jag kanske inte direkt gått in för den visionen särskilt hårt. Men det finns nog tid och engagemang till det också så småningom :) Just nu är det mer gamla grejer som gäller därinne.

Bokhyllan sticker dock ut lite, den är ny, kantig och stram, och kan ibland kännas ganska rörig med alla olika böcker och prylar jag ställt dit, men jag tycker nog ändå att den funkar bra. Och jag älskar att den inte har någon baksida, så att man ser den skimrande tapeten där bakom.

Tapeterna som jag valde hit in är beige med små stjärnliknande saker i någon slags kopparmetallic-färg, och en fondvägg i mörkgrönt.
Den första tapeten valde jag mycket för att den påminde om mina älskade tapeter som jag hade i mitt rum hemma hos mamma, och dessutom passade ju beige bra in i min lilla vision om rummet (och så är jag ju väldigt svag för metallic-effekter ;)
Den gröna tapeten valde jag mest för att jag ju absolut skulle ha minst en grön vägg i sovrummet, grönt skulle ju bli sovrummets färg, och bland de tapeterna jag hade att välja på så var det mest den här som var något att ha.

När det gäller växtligheten inne i sovrummet, så är det för tillfället ganska långt ifrån den lummiga skog jag har i tankarna. Men jag försöker köpa nån växt lite då och då, så det blir lite mer hela tiden.
En riktigt gosig matta är också något jag verkligen skulle vilja ha dit in, gärna grön förstås, för lite gräskänsla. Eller kanske nånting i stil med fårskinnsfällar, tänk er bara att köra ner fötterna i något sånt det första man gör på morgonen, hur underbart vore inte det :)








6 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt sovrum är ju bara för fint. Om jag ska vara ärlig så är jag (och har alltid varit) väldigt avundsjuk över din fina lägenhet (men jag skäms lite över det). Puss och kram

Anonym sa...

jag tänkte skriva att sovrummet är mitt favoritrum i din lägenhet. Sen kom jag på att det liksom inte går att ha en favorit eftersom alla rum är så olika och fina i sig :)

Jag vet inte hur du har det om veckorna och så men vågar jag föreslå en fika på måndagkväll kanske?

och när kommer reportaget? :)

Anonym sa...

Hej Mia! Läste om dig i NA, vilka fina bilder. Du har det väldigt mysigt. Jag såg dig och dina kompisar i Hackva på auktion i somras. Ha det så bra och sköt om dig. ( Jessicas mamma )

Anonym sa...

Hej! jag hittar inte den påstådda länken med fotografens bilder på NA:s hemsida :( vill ju seeee! kramar Anna

Anonym sa...

nu har jag skri vit tre kommentarer här, men gud vilket härligt bildreportage! Det gjorde verkligen din lägenhet rättvisa!

Anonym sa...

Skulle kunna sälja min höra hand för att få din garderob:) Kraam Nile