november 01, 2007

Indianen

Indianen är ännu ett av mina fina auktionsfynd. Eller ja, fint och fint, det här är nog mer kul och riktigt kitsch :) Fast jo, den är fin också, tycker jag faktiskt.. Och han var helt oemotståndlig på auktionen ;)

Indianen är nästan i naturlig storlek, han blundar och ser väldigt lugn och lite allvarlig ut. Jag gillar honom, och han passar mycket bra i mitt hem :)
Tavlan är tryckt på nåt tyg, och det vita och röda är ditmålat på tyget. Och tyget i sin tur ligger, lite lagom skrynkligt och sådär, på en gråmålad plywood(?)-skiva. Och så är den inramad med en rödlila träram. Och det är inte glas på den, utan plast.
Konstnären är okänd, sånär som på en etikett på tavlans baksida där det står Olga.
Och jag vet inte heller vilken indian det föreställer..

Jag fick den väldigt billigt på auktionen (ja, det var ju bara jag som ropade på den..), och är väldigt nöjd med den.
Fast jag kan ju erkänna att den har varit skapligt svårplacerad, och har stått på lite alla möjliga ställen (för att sätta upp den på väggen är inte aktuellt..).
Dessutom har den vid ett flertal tillfällen fått extraknäcka liggandes som skjutdörr mellan hallen och vardagsrummet (det finns ju ingen dörr där, och öppningen är bred) när jag har vaktat hundar och kaniner som inte har nåt att göra i vardagsrummet :)

1 kommentar:

h sa...

Mia!! Så grymt snygg bild på dig och mr Indian Man och Shiro och dig! Kompositionen, vem har lyckats med den ? Btw, varför har du inte svarat på sms? Ses vi snart i Göteborg. .. Ser så mycket fram emot O'death! Stora kramar!!