november 22, 2007

Om hallen

Hallen har verkligen inte varit ett prioriterat rum, jag har inte gjort särskilt mycket med den.
Jag tycker att en hall ska vara välkomnande, inbjudande, trevlig, mysig.. Men den här hallen är inget av det (än i alla fall :). Den är istället mörk och väldigt omysig, lång och lite för smal (den upplevs åtminstone så), den är inte alls så praktisk som de andra rummen, och den är fortfarande inte färdigmöblerad (men det är först nu jag har kommit på en lösning som skulle kunna fungera).

Jag bestämde tidigt att hallen skulle vara vit och lila (och silvrig), och hittade en jättebra tapet. Den är kritvit med metallic-vita rutor på, jättesnygg bara. Och jag bara älskar sättet den reflekterar ljuset på. Och att ha just kritvitt i den här hallen passar bra, eftersom den som sagt är ganska mörk och trång.
Byrån är målad med en högblank lila färg, och jag gillar (eller snarare, är barnsligt förtjust i) att även den blänker och reflekterar ljus :)

Att alla lampor i hallen är skapligt stora, runda och vita är ett högst medvetet val, och jag skulle gärna klämma in ännu fler, men ja, ibland kan jag faktiskt hejda mig :)

Den jättesnygga lila mattan är måttbeställd (värsta lyxiga liksom) och en julklapp från mormor och morfar. Den lyfter hela hallen enormt mycket.

Som jag sa tidigare så har jag nu äntligen kommit på hur jag skulle kunna möblera och få lite trevligare i hallen.
Jag tänker inte gå in på detaljer, men i korta drag så ska jag ta ner hatthyllan och bara ha krokar där istället, och ta bort skohyllan. På så sätt kommer det finnas tillräckligt med plats för en bänk längs väggen (för man behöver någon slags sittplats i hallen), och skorna kan man ha under bänken.
Och så skulle det vara så schysst med en massa tyg, kuddar och ljuslyktor för att få det lite mysigt och inbjudande :)
Det är inte helt lätt att få kritvitt och lila att kännas varmt och mysigt, och det är väl kanske därför som det har varit så svårt att få till något bra hittills. Och ja, jag kan väl bara säga att nästa gång jag inreder en hall så tänker jag inte välja de färgerna :)
Men nu är det som det är, och jag får se det som en inredningsutmaning :)

Inga kommentarer: