december 17, 2008

Keramiken är glaserad

Nu är äntligen all min keramik glaserad, bränd och hemburen :P
Resultatet blev väl inte helt lyckat i vissa fall, men det var ju ingen större överraskning..

Den fina skålen blev inte så lyckad, den skulle ju varit helt turkos liksom, men det blev bara lite fläckar här och var. Men den blev ändå ganska fin, det funkar ju liksom :)Muggen som jag blev så nöjd med skulle ju också varit helt turkos. Det blev den ju inte.
Och så fick man ju en liten överraskning också, nämligen att jag tydligen råkat ta brunprickig lera.. Visste knappt om att det fanns, och
innan glasyrbränningen så var det omöjligt att misstänka det, för den var så väldigt enfärgat vit..
Men det funkar :)
Några saker fick svart glasyr, med varierande resultat.. :P
Det här tebollsfatet blev helt lyckat. Gillar designen, hihi, och glasyren var utan anmärkningar :)
Annat blev det med mitt lilla
frukost-set... Fatet överlevde inte glaseringen överhuvudtaget, och glasyren på muggen och skålen blev.. intressant.. Syns kanske inte så bra på bilderna, men inuti båda så ser glasyren typ ut som hjärna.. Jag kallar dem the black brain edition ;P hihihi
Jag vet inte om jag ska behålla dem.. Men det var ju lite kul att både fick exakt samma fel, och då fortfarande hör ihop :)
Sakerna som fick gul glasyr blev helt ok, inga anmärkningar där.
Fler tebollsfat.. :P
Och den här mindre tjusiga fyrkantiga lådan, eller vad man ska kalla den för, fick den där fina mörkgröna glasyren som visserligen blev ganska flammig, men inte alls fel. Lådan är iallafall fulare än glasyren ;)
Fanns ett lock till den, men det överlevde inte glaseringen..
Nu har keramiken litet upphåll, och när vi kör igång i januari igen så ska vi helhjärtat gå in för drejning. Jag har aldrig drejat förut, och det verkar väldigt svårt, men det ska bli spännande iallafall :)

Inga kommentarer: