maj 29, 2008

En massa keramik på gång

Nu tänkte jag visa lite fler saker jag har gjort på keramiken. Allt ska ju förstås glaseras sen också, och vid glaseringen kan ju vadsomhelst hända :)

Här är den första stora muggen jag har lyckats åstadkomma. Tidigare muggförsök blev ju alldeles för små för te, men den här kommer nog att bli perfekt.
Är egentligen inte särskilt förtjust i muggar utan öra, men jag får väl ta och vänja mig, för det är såå mycket enklare att göra :P

Och här har jag gjort två tebollsfat. Det lilla passar bra till en teboll när jag är ensam, och har jag gäster så får jag ta det större :)
En blomma och tillhörande ljuslykta.
Det mörka på blommorna är en slags färgad lervälling-grej som jag inte kommer ihåg namnet på just nu. Tebollsfaten har också lite sånt på sig. Det kommer liksom synas igenom glasyren och då förhoppningsvis skapa nån snygg effekt. Borde väl egentligen använda det oftare, men glömmer alltid bort att det finns.. :)

Ett frukost-set, helt anspassat efter mina frukostvanor. Mugg för te (till vänster), skål för fil med müsli m.m (till höger) och fat för smörgås, allt i ganska perfekta storlekar :)
Ser ju lite tråkigt ut just nu, men jag tror det kommer bli riktigt trevligt när det är glaserat sen, liksom lite enkelt och rustikt eller nåt.
Och förra veckan gjöt jag en skål (eller ska man kanske kalla det fruktfat eller nånting..?) Det är kursledaren René som har gjort den stora formen i gips, och man kan gjuta skålar där i, och de blir oftast väldigt fina :) Jag har gjort en tidigare, men den blev för tunn och gick sönder. Den här blev dock mer rejäl.
Den här veckan gjorde jag knoppar till blompinnar som blev väldigt jag och som jag tror kan bli riktigt häftiga :P (det kommer garanterat bilder på dem också så småningom)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad mycket du har gjort! Jättefina grejor, ska bli kul att se efter glaseringen! Mamma

Rosa Hemmet sa...

Ah det verkar ju superkul att hålla på med lera, man gjorde det ju någon gång i skolan.. skulle vara kul att ta upp det igen! Vad är det för lera du använder? Trevlig helg!:)