december 23, 2007

Julspecial: Köket

Köket är nog det rum där det är mest julstämning. Mycket tack vare min jättetjusiga adventsljusstake i rosa plast som står i fönstret :) Tyvärr så funkar den inte just nu, så därför blir det ingen bild på den i det här inlägget..

På köksbordet har jag denna helt underbara julduken som jag fått av mamma. Den är 50-talig, kitschig, och lila, och jättesnygg :D Och i gummornas ballonger står det God Jul om ni inte ser det. På duken står min andra adventsljusstake, tillsammans med datumljus och doftljus med juldoft.
Adventsljusstaken kommer från Indiska, och självklart ska det vara rosa ljus i den ;)
Datumljuset kommer från Åhléns, och jag tycker att det är väldigt snyggt :)
Ljusstaken står i vanliga fall i sovrummet, men jag hade ingen annan som passade. Den är från loppis eller auktion och delen som är närmast bottenplattan har formen av någon sorts sittandes djur.
I det högra fönstret står ju adventsljusstaken, men i det vänstra hänger ju mina underbara små 60-talslampor som kommer från Kavalkad, så där behövs ingen ljusstake. Julpyntet där är istället min koppargrej som jag gjorde på arbetsterapin på sjukhuset. Den är gjord av tjock koppartråd, lite tunnare koppartråd och stjärnorna klippta ur kopparplåt.
Den var tänkt som något helt annat från början, men jag lyckades inte med att få till det, så istället blev den såhär. Och visade sig passa alldeles utmärkt som julpynt :)
Och i dörröppning till hallen hänger en juldekoration som kommer från Skottland.
På spisfläkten har de buddistiska munkarna fått lämna plats för lite tomtar. De lite finare i mitten (de som är mer färgglada) har hängt med ända sen mamma var liten.
Och apelsiner med nejlikor är ett måste!

Inga kommentarer: