maj 17, 2008

Min balkong är på gång

Det finns inte jättemycket att se på balkongen än, men det är på gång :)
Det här måste jag säga är första året som jag faktiskt känner mig engagerad i balkongen, jag har en plan för hur det ska bli, vilka växter jag ska ha och sånt.

Just nu är det dock mest bara stora krukor/baljor/hinkar fyllda med jord där ute. Jag har sått frön, men innan de hann börja gro så slog ju vädret om något väldigt, så det lär väl dröja en stund till innan de är igång. Men jag har tålamod :)

Möblerna är förstås samma som
tidigare år och även i år så har jag satt upp den där mobilen med paljetterna. Den kommer från Indiska, och består av en massa olikfärgade paljetter som hänger från metallringar som nu börjat rosta lite fint. Den prasslar väldigt trevligt när det blåser :)
På bordet har jag ställt en hysterisk ljusstake som jag köpte på loppis för många många år sen. Det är rödmålad metall, och jag tänkte att det ju kunde passa eftersom nästan alla mina blommor kommer vara klarröda.
Dessvärre är ljusstaken väldigt skev och sne just nu, måste försöka räta upp ljushållarna lite innan eldningsdags :)
En ny duk till bordet måste jag skaffa också. Solen speglar sig nämligen i bordsytan annars och det blir fruktansvärt bländande.
I andra änden av balkongen (hihi, nu lät det som om jag har en väldigt stor balkong..) står det vita bordet där jag har ställt spenaten.
Den var det direktsådd på redan i april, så den har ju hunnit komma igång rätt bra. Dessutom vaktas den av trädgårdstomten (från Åhléns) :)
Ett par ljuslyktor i glas har jag lyckats klämma in där också. De följde med i en fyndlåda nån gång på auktion, och är såna där ljuslyktor som är väldigt tråkiga, vanliga och rätt fula om man har dem inomhus. Men utomhus känns de helt annorlunda tycker jag, mycket finare :)
Balkongens stora färgklick! Mina frodiga penséer som jag fått av mormor och morfar. De har stått där sen i påskas tror jag och är fortfarande hur fina som helst, och man blir så glad när man ser dem :)
De är planterade i en plastbalja från Rusta (det finns jättebra billiga modeller bland städgrejerna). Sen har jag ställt dem på en gammal trävinda så att de ska komma upp lite mer. Några hål har jag inte gjort i botten, min balkong ligger nämligen rakt mot söder och blir som en öken en solig dag, så jag har hittills aldrig behövt oroa mig för att nånting ska bli för fuktigt :)

1 kommentar:

Rosa Hemmet sa...

Härligt du har det på balkongen, o den ljusstaken var ju underbar! :D