augusti 31, 2008

Tavellisten i vardagsrummet

Ovanför 3-sitssoffan i vardagsrummet har jag en samling tavlor/bilder som jag tänkte visa er :) Det är en extremt o-dyr samling "konst", och några bilder börjar kanske kännas lite inaktuella, men jag vet inte, jag trivs väldigt bra med den som den är.
Tavlorna står på två tavellister från Ikea som jag målat svarta. Praktiskt med tavellister när man vill ha mycket tavlor men vill undvika hål i väggen.
Under listen sitter en röd ängel-lampa från Ikea. Försökte ta en bild på den när den lyser, men den röda färgen blir väldigt skum på alla bilder, så dte blev inget med det :)


Som ni kanske ser så är nästan alla tavlor mer eller mindre svartvita, eftersom de ska matcha vardagsrummet (som ju går i svart, vitt, grått och rött.)

Från vänster:
En stor
Misfits-affisch som jag fick av kära vännen H för x antal år sen. Lyssnar inte så mycket på dem längre, men jag gillar affischen, deras frisyrer är ju så tuffa ;P
Under den står ett inglasat vykort med Humphrey Bogart som betyder väldigt mycket för mig, jag fick det av min familj efter att jag fått min sjukdom.
Bredvid Humphrey har jag en liten bild på Stain Boy, en karaktär från
Tim Burtons underbara diktbok The Melancholy Death Of Oyster Boy And Other Stories.Sen har vi två gubbar i ett badkar, min underbara syster på en gunga i full fart, två små John Bauer-bilder urklippta ur en väldigt trasig sagobok, och bakom dem står ett av mina absoluta favoritband System of a down. Bilden har dock några år på nacken, och de har blivit äldre och gått igenom ett par mer eller mindre smickrande makeovers :P
(Ok, det är kanske lite töntigt att ha "idolbilder" uppe när man är 23, men ja, jag är väl helt enkelt lite töntig jag ;)
Som sagt, två gubbar i ett badkar. Älskar den här bilden, som är en helsidesreklam för
Ridderheims ölkorv och som jag klippt ut ur nån tidning nån gång. Den är så söt och rolig :)
Uppe i vänstra hörnet står det:
Nr 13 782: Plötsligt visar det sig att du har en bror
Hämtat ur '27 000 typiska tillfällen för ölkorv'
Sen kommer det några svartvita bilder på mina fina vänner, samt en drake.I mitten ovanför allt sitter min Misfits-klocka som jag fick av vännerna när jag fyllde 18.
Och den största "tavlan" på tavellisten är ingen mindre än min studentskylt, som vännerna gjorde åt mig. Det står Mia Rocks och så är det en bild på Jack Skellington, huvudpersonen i underbart vackra Tim Burton-filmen
Nightmare before Christmas.
Längst till höger på tavellisten står en bild på System of a down-gitarristen in aktion :)
Under honom står ett litet porträtt av mig som underbara H har ritat (ska ramas in när jag kommer ihåg att köpa en ram), och som jag alltid blir lite rörd av att titta på :) Och allra längst ut står mitt kära
Mia Mäkilä-vykort. Hon är en grym konstnär som gör skräckkonst och lowbrow, och vykortet är en kopia av hennes Holiday in Hell.På väggen mellan tavellisten och Indianen sitter en ljushållaresom jag fick i inflyttningspresent om jag minns rätt. Det är en sol med väldigt härliga "strålar".

2 kommentarer:

Rosa Hemmet sa...

Vad fint du har på din tavellist. Även om jag verkar vara en fan av massa färgglada färger så tycker jag att svart/vitt kan vara hur snyggt som helst! Dessutom är du ju ett riktigt proffs på att få till det! :)

Unknown sa...

åh vad härligt med en hylla full av minnen och vackra bilder som betyder mycket, jag har en låda där jag samlar alla klipp och bilder i väntan på...
ja vad? hmm borde göra en inspirations hylla av det kanske i arbetsdelen av sovrummet...
hmm tack för inspirationen och en härlig blogg!!

kramar