augusti 14, 2008

Döskalle på kaklet

Hihi, jag har satt upp en döskalle av kakelplast på badrumsväggen, och jag tycker det blev väldans tjusigt ;P
Ända sen jag satte upp den röda bården och fick en massa kakelplast över, så har jag funderat på att göra nåt mer med det, gärna nån lite större grej på väggen, men det har tagit mig sådär en 2 år att komma på vilket motiv :) Det behövde ju vara nåt jag kunde rita själv (och att rita är inte min starka sida..), och det fick inte vara för mycket detaljer.
Så efter att jag hade gjort mitt visitkort och blivit väldigt nöjd med designen, så slog det mig plötsligt att det ju var den döskallen som skulle få pryda min badrumsvägg :)
Så. Det hela börjar med en rulle självhäftande kakelplast, röd och fin.
Jag skrev ut döskallen på en a4, för att få en så stor mall att utgå från som möjligt. Sen skissade jag upp döskallen med tjock blyerts på plastens baksida (och det blev ju rätt så likt faktiskt :)

Sen klippte jag ut den. Och klippte ut de största formerna liksom.
Men sen blev det problem. Hur skulle jag passa in motivet så det såg snyggt ut på kakelplattorna, liksom med fogarna och allt? I brist på andra idéer så fäste jag döskallen med maskeringstejp på väggen, och fyllde helt enkelt i fogarna med en färgpenna, plockade ner den och klippte bort fogarna. Vilket resulterade i ett pussel :)
Men sen var det bara att börja fästa plasten, en bit i taget liksom. Det var pilligt och tålamodskrävande, men ganska trevligt :)

Kakelplasten ska, enligt dess instruktioner, gå att ta ner igen, och förmodligen så får jag väl göra det när jag flyttar nån gång i framtiden, men det är ju ett trevligt sätt att piffa upp ett hyreslägenhetsbadrum så länge liksom :)

6 kommentarer:

Dicksonska våningen sa...

Kan man inte rita själv får man lära sig tekniker så att det ser ut som att man kan det :) SMART!
Det ser jättebra ut!
Kram Annika

Rosa Hemmet sa...

Tjo! Vad fräsigt det blev, verkligen en rolig idé, du är kreativ du! Önskar dig en trevlig helg.

Anonym sa...

Du kan ta ner "folien" igen när du ska flytta, men drlm inte om att kunna sätta upp den i nästa badrum för den blir förstörd. Eventuellt blir det kvar limrester på kaklet men det tar du enkelt bort med lite t-röd... =)

Estella sa...

vilken fin döskalle - han ser snäll ut :-)

Brigg sa...

Så lurt!! Det skal jammen jeg prøve også!

Elin sa...

Snyggaste kakel-dekoren jag sett! Och väldigt imponerande att du gjort den själv!