augusti 19, 2008

Vänstra köksfönstret

Får det högra köksfönstret ett eget inlägg så bör väl det vänstra också få det i rättvisans namn :P
Det vänstra köksfönstret, a.k.a. turkosa fönstret, har alltid varit lite mer anarkistiskt än det högra, mer vildvuxet och okontrollerat. Superväxten i det här fönstret är den längst till vänster, den är också den allra äldsta växten i köket som jag skaffade när jag fortfarande bodde inneboende. Då stod den dock i söderfönster och levde men växte ingenting, men så fort den flyttade in i detta nordliga fönster så blev rejäl fart på den :) Min underbara turkosa lampa med fiskfot och jättelik glödlampa brukar för eller senare alltid hamna i växtens våld, och innan fönsterputsningen (som utförs lite för sällan.. ehem..) så får jag ta och trassla upp härvan av tunna grenar, vilket tar tid.. :)Det var svårare att ta bra bilder i det här fönstret, bara en massa grönt och grenar och blad överallt..
I mitten står bambu från Ikea. De här är dock relativt nya, jag hade två tidigare som var sådär skruvade upptill och de blev väldigt höga och opraktiska, men väldigt fina :) Men efter ett 1-2 år (?) blev de rätt fula och fick slängas, men fönstret kändes så tomt på höjden liksom, så jag köpte ganska omgående nya :) Dessa var dock inte skruvade..

Turkosa ljuslyktor från Indiska (eldar dock aldrig i fönstret, pga lite väl närgången växtlighet. Däremot från lyktorna ibland komma ut till köksbordet för eldning :)
Plåtburk från auktion förmodligen. Längst till höger i står en pappersblomma (?). När jag köpte den var den alldeles översållad av rosa blommor, och som namnet avslöjar så blir blommorna som papper när de vissnat, jättefint :) Så först stod ju den här växten i det andra köksfönstret, men efter att alla blommorna ramlat av så flyttade jag den hit istället, trodde ju inte att den skulle blomma igen. Istället har den bara växt och blivit större och yvigare, och ja, jag borde väl varit hårdare mot den och tvingat den att hålla sig till sin lilla ring-ställning som finns nånstans där inne. Men som sagt, det är mer anarkistiskt i det här fönstret, och jag låter dem hållas och nu ser pappersblomman ut som den gör, helt yvig och härlig :)
Och gissa hur förvånad jag blev häromdagen när jag fick syn på nånting litet rosa alldeles tryckt mot fönsterglaset :D Den har börjat blomma igen! Två stycken hittills, och förhoppningsvis kommer det några fler för annars blir det bara fånigt. Några tecken på att det kommer fler finns dock inte.

3 kommentarer:

Estella sa...

Vilka fina fönster, älskar lyktorna! Jag har också velat köpa sådana lyktor länge en har fått för mig att jag ska vänta tills jag åker till Marocco!

Rosa Hemmet sa...

Tjo! Vilka härliga fönster du har i ditt kök, verklien fulla av liv och personliget! :) Blev lite kär i flamingon du köpt på åhlens, va det länge sedan? Ha det fint

*SaKi* sa...

Din `pappersblomma` heter bouganvilla och är en medelhavsväxt. :)
Världens vackratse växt om du frågar mig =)