oktober 18, 2008

Korsstygnsdyslexi

Hahaha, häromdagen framför tv:n så kom jag äntligen igång med lite korsstygnsbroderi. Har varit väldigt sugen på det ett bra tag nu, men en massa smyckesproduktion har hela tiden kommit ivägen. Jag är förstås väldigt inspirerad av nedanstående bok som jag köpte för ett tag sen. Tycker det är underbart att blanda ett hantverk med sån stark tant-stämpel ihop med kaxiga ungdomliga uttryck ;P hehe
Men mitt broderi dårå.. Jag har inte köpt hem nåt nytt material än, ville liksom komma igång lite först, känna på hantverket så att säga ;) Så jag rotade fram korsstygnsbroderierna jag gjorde i högstadiet, det fanns tråd kvar, och plats att brodera runt omkring :)
Till det väääldigt tjusiga giraffbroderiet så passade det bra med lite text. Valde en mening med få s, och som skulle känns sådär lite lagom out-of-place ihop med bilden :)
Utgick inte från nåt mönster från boken, utan gjorde en enkel skiss på egen hand med väldigt enkla bokstäver. Och det gick jättebra, inga problem alls...

...borsett att jag typ fick dyslexi under broderiets gång och stavade fel! På både orden dessutom! Hahaha, så jävla klantigt.. :D
Upptäckte det inte heller förrän respektive ord var helt klart, och då var det ju lite sent för justeringar..

Efter det så valde jag att hålla mig borta från bokstäver och gjorde istället en tjusig rosa ren från ett mönster i boken. Men. Det sket sig igen, och jag började lite för långt ner på tygbiten, så stackars renen har bara ett helt ben, de andra tre är bara halva.. :S
(och kossan, som fortfarande saknar delar av sitt juver, är förstås också en ambitiös skapelse från högstadiet, och är förmodligen närmare 10 år gammal.)

3 kommentarer:

Rosa Hemmet sa...

Tjo! har oxå hållt på med broderier förut och jag tycker de nya uppkäftiga tavlorna är mycket roligare än "hem ljuva hem" osv ;) Man kan ju hitta på egna visdomsord, endast fantasin sätter stopp! Nu ska jag bannemig sätta igång ett projekt, jag jobbar ju natt ibland och kan behöva lite handarbeten :) ha det fint

Rosa Hemmet sa...

hej tjejen! hittar ingen mailadress till dig men jag har en liten förfrågan! Ska göra ett bildreportage om inredning till en nättidning och undrar om du skulle kunna tänka dig att låna ut en bild till detta? Det är din snygga köksoffa jag är ute efter:) Maila mig i sådana fall en bild till: rosahemmet@hotmail.com
Ha det fint!

Lisa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.