april 15, 2008

Min privata ö

I mitt kök har jag en liten köksö. Och på/i ön har jag en massa saker :)
(vill ni läsa mer om själva ön och se mer utzoomade bilder på dess plats i köket, så får ni göra det
här, för det här inlägget handlar om grejerna).

På sidan som står mot kylskåpet sitter de tjusiga
fiskkrokarna. Inte helt rakt och perfekt, men det duger för mig (eftersom det var jag som satte upp dem).
På krokarna hänger illrosa grytunderlägg inhandlade på Indiska-rea för länge sen (och bakom dem hänger ett till fint grytunderlägg, fast det syns inte på den här bilden..).
En fin och härlig sax (som tyvärr har börjat rosta lite..), även den är från Indiska, och så är även de beigea grytlapparna med guldmönster. Den söta lila grytlappen har mamma sytt i lappteknik, och de små runda virkade grytlapparna kommer från Kavalkad. Fiskformen (som är det enda som är ren prydnad på krokarna) kommer från nån fyndlåda på auktion.

På sidan mot matbordet är det förvaring :)
Den cerisa väskan med döskallen kommer från Indiska och är disktrase-förvaring. Den ovala asken har jag själv klätt med papper och snöre som en födelsedagspresent var inslagen i (tack Hanna för din goda smak ;), och i den har jag påsklämmor.
Den ljusblåa jättesnygga plåtburken med lite rosor och stjärnor, kommer från auktion förmodligen, och innehåller servetter.
Sen har jag två glasburkar med såna där fina metallås på. Den lilla var en present från Jessica och innehöll hemmagjort badsalt, men nu har den blivit förvaring för små "party"-tillbehör från Indiska :) Den stora burken kommer från Ikea och förvarar de enormt snygga glasunderläggen som mamma har sytt åt mig. Den blå flaskan (från loppis?) innhåller ingenting. Men den har en tendens att välta och skrämma besökare :P

På sidan mot diskbänken står det mest större saker.
Mina rosa plastbunkar (från Rusta), den rosa plastlådan med döskallar (present) som förvarar kökshanddukar, och så sist men inte minst, min gröna hund.
Hunden kommer från Kalejdoskåpet, är förmodligen gjord av papier maché, och ser helt galen ut. Och det var kärlek vid första ögonkastet när jag såg den :)

Ovanpå ön står mina tre lotuslyktor. Har försökt att ha ytan helt tom, men det funkar aldrig särskilt länge ;)
Den turkosa lotuslyktan fick jag i julklapp, och de två andra har hängt med ett tag, och kommer från loppisar (jag kan också tillägga att jag hade dem redan ett par år innan den stora lotuslykteboomen, så jag var lite av en trendsättare där ;P
På barstolen hänger den gamla sabeln som har rostat fast i sitt.. fodral? Jag kommer inte ihåg vad det heter, men det är guldigt och klätt med mörkblå sammet :) Jag tycker väldigt mycket om den (gillar vapen i inredningen, det ger det hela en liten "edge" liksom ;) men de flesta andra lyckas av underliga anledningar att fastna i den rostiga piggen och häva ner den och bli väldigt irriterade på den :)

2 kommentarer:

Rosa Hemmet sa...

Vad härligt färgglatt du har det hemma! Jag älskar verkligen dina prylar :) Den gröna hunden har jag oxå, o den går ju bara att bli kär i! Du har en så fin blogg. kram

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Servidor, I hope you enjoy. The address is http://servidor-brasil.blogspot.com. A hug.