september 27, 2008

Sommarbilder från balkongen

Sommaren är ju helt slut nu, men jag kom på att jag ju aldrig la upp några bilder på balkongen när den blommade som mest. Tyvärr tog jag inte särskilt många kort på det, men några blev det iallafall, innan värmen helt tog knäcken på växterna (som jag sagt tidigare, min balkong ligger rakt åt söder och varma sommardagar blir det en öken där ute, man kan inte ens vistas där ute när det är som varmast). Och efter värmen kom ohyran, och då gav jag upp, la ner engagemanget liksom.
Och nu är det höst, och balkongen är återigen övergiven och bortglömd. Känns lite sorgligt.

Men nu minns vi sommaren :P

Ängen blev väldigt fin, men inte alls som jag hade tänkt mig. Solrosen dog ganska omgående, och sen kvävde de rosa och lila blommorna resten (basilikan, gräslöken, några fler små blommor..)
Men det var ok ändå, de blommade ju så fint :)
Luktärterna blommade inte särskilt mycket, det var nog för torrt (när det är som varmast behöver balkongen vattnas flera gånger om dagen, och det är inte alltid man har möjlighet att göra det..)
Men den delen som hängde ut över balkongräcket fick en hel del fina rosaröda blommor :)
Tomaterna trivs ju i värmen, iallafall så länge man sköter vattningen. Jag hade en planta med röda tomater, och en med gula. Den röda satsade all sin energi på att klämma fram tomater och växte ingenting i storlek, medans den gula gjorde tvärtom, blev jättestor, men kom inte igång med tomaterna förrän ganska nyligen. Jag trodde inte att det skulle bli nåt alls, men förra veckan så kunde jag plocka av ett tiotal gula fina :) Och det är ju så sjukt gott med hemmaodlade tomater!
Och så här såg det ut efter den där stormen i somras.. Den gula tomatplantan välte (den röda stod dock stadigt, eftersom den är så liten :) och en stor gren bröts av, men jag lät den hänga kvar, och faktiskt så fortsatte den att leva och tomaterna mognade där också.

Inga kommentarer: