februari 22, 2009

Brickor

Nu när jag har flyttat micron så vet jag inte riktigt var jag ska göra av mina brickor. Förut stod de ju så bra inklämda mellan micron och kylskåpet, men jag tror inte riktigt att det funkar att ha dem ståendes där utan nånting som håller emot dem liksom.
Så det är förmodligen dags att stuva in dem i nåt skåp nånstans, jag använder ju egentligen bara en..

..och det är cupcakesbrickan i plast, inhandlad på Kalejdoskåpet, och perfekt till min frukost, får precis lagom plats med en skål, en temugg och ett litet fat. Dessutom lätt att diska av om det råkar bli kladdigt :P

Men eftersom brickorna framöver kanske kommer leva en mycket undanskymd tillvaro, så tänkte jag passa på att visa upp dem här när de fortfarande är ute i ljuset.
För några år sen hade jag väldigt lätt att köpa olika typer av brickor, ungefär som att jag nu har väldigt lätt att köpa mängder av rostiga plåtburkar och gamla sunkiga väckarklockor ;)


Här är den första, en välanvänd stor praktisk bricka i metall med lite 70-taligt blommönster. När jag bodde inneboende under gymnasiet så användes den nog dagligen. Inhandlad på loppis eller auktion.Ett par mindre brickor, båda från loppis eller auktion. Den övre är i trä med utskurna detaljer, och rymmer 3 temuggar. Den nedre är i plast och metall, och rymmer bara 2 muggar.
Och här är de allra minsta brickorna, som ni kan läsa mer om här ;)

De här två stora brickorna är knappt aldrig använda. Vill jag använda nån stor bricka väljer jag alltid nån av de andra, vilket jag tror beror på hur deras kortsidor ser ut. Mina andra stora brickor är helt enkelt bekvämare att bära.
Jag tycker dock att de är fina och så, därför har de fått vara kvar. Både är från loppis eller auktion, den övre är av plast och metall, och den undre av plast och trä.
De här två brickorna har använts mycket under årens lopp. Men inte så mycket längre, man använder ju inte så mycket brickor nu när man har ett kök med ordentlig plats att äta.
Den övre kommer från loppis och är stor och i transparent plast och med en massa "sprickor" som strålar ut från mitten, den är jättetjusig. Och bekväm att bära ;)
Den undre kommer från Indiska, och är också i plast. Det är den enda brickan som har en slags mellanstorlek, alla andra kan verkligen kategoriseras som "små" eller "stora".
Jag har ett par härliga stora temuggar från Indiska som har exakt samma mönster och färger som brickan (det var lite därför jag köpte brickan..), ser jättesnyggt ut när de står på den :)
(ofärgade metallbrickor har jag också en hel del, men de får ni inte se, dels för att de är rätt tråkiga att titta på och dels för att de används som ljusbrickor och inte förvaras tillsammans med matbrickorna ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Å jag älskar också brickor, dessa var ju jätte fina :)

Anonym sa...

Ser ut som du kan starta en brickaffär snart, jättefina är dom. Visst är det roligt att vara sakletare i loppisar, själv är jag svag för gammalt porslin med blommor och sånt, men det är ganska mycket här hemma, man vet inte riktigt vart man ska ha allt.
; ) Birgitta

Linda sa...

underbar blogg! hit kommer jag gärna igen!

mvh

jessie sa...

Hej! har just hittat hit å kikar runt.Fina brickor,jag gillar också brickor.Jag har ett tips: Varför inte hänga upp brickorna i ett brickband?? =) Då kan du ändå titta på dem,och kanske ha ett dekorativt brickband också!!! hej så länge!!//jessica