mars 23, 2009

Maskerad

För en tid sen så firade en vän 30 år med maskerad med gammeldags cirkus som tema. Jag gick som lindansörska, lite tråkigt men ack så sockersött ;)
Hursomhelst, det blev en del kul pyssel kring outfiten :)
Klänningen är min mormors (?) gamla balklänning. Den var hellång, men mamma och jag (mest mamma ;) kortade av den och gjorde den samtidigt väldigt puffig genom att liksom bara vika in nederdelen och fästa den vid midjan. Kjolen är med andra ord inte avklippt, bara vikt, och fasttråcklad. Detta gjorde ju som sagt att den även blev väldigt puffig, som en stor sockervadd, helt underbart :D Och en till underbar grej är att tyllet är väldigt gammal och skört, och frasar på ett jättefint sätt när man rör sig.
Skorna är från min student, och strass-skärpet som är bara jättevackert och gammalt och trasigt kommer från en skånsk loppis.
Och en lindansörska måste ju ha ett litet paraply, annars blir det ju mest bara en tjej med en fluffig klänning ;) Jag köpte ett litet illgrönt paraply på en leksaksaffär, det billigaste jag hittade, och målade det i silver. Något som också gjorde paraplyet väldigt läderartat, vilket ju var en lite intressant effekt :)

Och så till pricken över i...
Jag skapade i all hast ett (enligt mitt tycke) helt sagolikt vackert armband :)
Jag utgick från mitt breda metallarmband (som jag gjorde för några år sen av en bit metall jag hittade i pappas garage, som jag klippte till, slipade och putsade på en massa, och sen präglade ett litet hjärta på (se bild nedan)). Sen tog jag min lilla ljusstake i form av en blomma i metall, och surrade fast den på armbandet med ståltråd (se bilden längst ner). Och så la jag en glaskula i ljusstaken och tryckte ihop blombladen så att kulan inte kunde ramla ut. Och så enkelt kan man göra ett mycket vackert, men liiite opraktiskt, armband.

2 kommentarer:

Rakel Teresa sa...

Så herlig kjole! Helt nydelig! Og armbåndet var kjempefint!

Anneli sa...

Det är nåt väldigt mysigt över den första bilden... jag vet inte riktigt vad... :) Och armbandet var ju hur fint som helst! :D (jag var lite avundsjuk när jag fixade ditt hår och smink)