mars 19, 2009

Stora förändringar i vardagsrummet!

Det är stora förändringar på gång här i lägenheten. För mig är de iallafall väldigt stora.
Det är vardagsrummet och toaletten som ska genomgå varsin ansiktslyftning. Och jag ska börja med att berätta om vardagsrummet.

I mitten av februari så hade jag bott i lägenheten i 4 år. Och under den tiden har vardagsrummet knappt förändrats nånting alls. Men jag funkar så, jag blir nöjd och sen förblir jag nöjd väldigt länge :) Men nu har jag tröttnat. Verkligen tröttnat.
Och detta i samband med nedgånga möbler som ändå behöver bytas ut eller målas om, fick mig att bestämma mig för att göra en ordentlig, grundlig makeover :) Och kärnan i den makeovern är:

- Ut med allt rött
- In med rosa och gult istället (en färgkombination som jag varit djupt förälskad i i flera år, men som aldrig fått plats i mitt hem)
- Göra rummet ljusare med mycket vitt
- Byta ut hela pysselförvaringen, helst till ett stort skåp med stängda dörrar
- Mer lättstädat

Tapeterna kommer förstås att finnas kvar, så basen i rummet kommer förbli grå, och så orkar jag verkligen inte måla om de svarta stolarna, och de är så snygga som de är, så svart kommer också finnas kvar, men inte lika mycket som tidigare. Min gråa soffor kommer också vara kvar.
De svarta skåpen som jag förvarar mitt pyssel i, ska bort. De är fullständigt översvämmade, och jag behöver nån större förvaring, med dörrar så det inte ser så rörigt ut (och blir lättare att damma). Drömmen vore ett stort gammalt linneskåp som jag målar i vardagsrummets blivande accentfärger - rosa och gult. Det vore riktigt nice. Får se bara om jag lyckas få tag på ett som lever upp till alla mina krav :)
Soffbordet ska också målas rosa eller gult, förmodligen rosa. Röda mattan från Ikea slänger jag ut, den ser inte fin ut längre och har dålig kvalitét, är så trött på den, det tar liksom nästan lika lång tid att dammsuga röda mattan som det tar att dammsuga resten av lägenheten. Istället ska jag köpa en matta från Golvabia, lila mattan i hallen kommer därifrån och den går inte alls att jämföra med röda mattan kvalitétsmässigt, den är så överlägsen. Så jag vill ha en till Golvabia-matta, och det kommer bli en kritvit "Las Vegas", som är långhårig och helt osannolikt mjuk och skön! Jag har aldrig känt en matta som påminner om den här, den är helt underbar! Dessutom har den en jättehärlig silverlyster i trådarna, det kommer lysa upp hela rummet. (bilden är på mattproverna i färgaffären)Jag ska köpa två stora mattor, så att det i princip blir som heltäckningsmatta i första halvan av vardagsrummet, tv-delen liksom. Jag tror det kommer bli så galet snyggt och härligt!
Röda bordet kommer att målas vitt, för att föra vidare det vita från mattorna till andra delen av rummet. På ett sätt tycker jag det är lite synd, jag tror jag kommer sakna Röda Bordet liksom, men jag tror det kommer bli väldigt fräscht och fint. Bordet är dessutom i mycket stort omålningsbehov, och den här gången ska färgen förhoppningsvis bli mer hållbar än vad den är nu.
Lilla tv-bänken och video-dvd-skåpet (båda från ikea), ska jag kanske byta ut mot en enda möbel istället, som får stå lite snett som tv-bänken gör nu. Kanske nån typ av låg buffé, som målas rosa eller gult? :) Och kanske kan Judith stå på den, bredvid tv:n typ, och så kan jag ha nån typ av stor golvlampa mellan sofforna istället.
De allra flesta tavlorna ska bytas ut, känner att jag vuxit ifrån dem. Och så ska jag ha nya gardiner - i rosa eller gult :P Och mängder av rosa, gula, svarta, vita, gråa, silvriga dekorationer och småsaker, hihihi

Inga kommentarer: