juli 24, 2008

Gårdsauktionen

I tisdags var jag på en riktig gårdsauktion utanför Hova. Det är ju ganska ovanligt med såna nuförtiden, och jag har aldrig varit på en tidigare, så det var riktigt kul faktiskt.

Det första inropet blev en låda med väckarklockor.. (som om jag inte redan hade en massa icke-fungerande gamla väckarklockor hemma.. :)

De var dock rätt fula, glaset var sprucket på ett par, och överlag var de rätt ofräscha. Men. Urverken var väldigt fina på nästan alla (syns dock inte så bra på bilden..), så jag har en tanke - om det är möjligt - att liksom slakta dem, och bara ta själva urverkstavlan (säger man så?) och visarna, och sen göra som nån liten installation av det hela, typ ett collage med urverk. Kanske :)
Hur det är med själva maskineriet där inne vet jag inte, men är det fina kugghjul och grejer kanske
Cattis är intresserad? :)

En annan väldigt nödvändig grej, en spegel som man inte kan spegla sig i :P
Jag älskar såna här gamla speglar med sånt här "fult" glas, är såå vackert :) Och träramen var ju fin den också.
Jag är lite sugen på att ha den i hallen faktiskt. Och att inte måla om ramen.
I sovrummet får den ju inte riktigt plats nån bra stans, och dessutom har jag fått nån vision om hur snyggt det vore med en samling såna här "fula" speglar ovanför
hallbänken. Problemet är väl bara att hitta fler speglar, de är ju inte jättevanliga..
Här ser ni hur bra spegelbilden fungerar :) Det är mina ben som syns, jag står rakt framför den..Jag gillar verkligen stolar med höga ryggstöd (som de svarta stolarna kring röda bordet (bild finns bl.a. här)), och den här stolen drogs jag till direkt :) Träet är mörkbrunt, nästan svart, och sitsen är klädd med brunt läder.
Jag fick paret för 50 kr, en alldeles lagom summa :) Speciellt då paret snabbt fick separera, då den ena stolen var sprucken på två ställen och dessutom hade en del fulheter på dynan. Så den hamnade på brasan hemma hos mamma.
Den här stolen får nog stå inne i vardagsrummet, trots sina brunheter. Men som vanligt finns det ingen bra plats i sovrummet, och jag tror att den kommer passa bra i vardagsrummet ändå, med tanke på att ryggstödet är lika högt som de svarta stolarnas. Kanske kan ha den som datastol när det kommer gäster ;)

Sist, men absolut inte minst, är detta helt ogenomtänkta impulsköpet. Jag hade inte kollat på den nånting innan utropet, men på håll såg den ju helt hanterbar ut, och ingen annan ropade, så.. :) Det är typ en jättestor gammal resväska-aktig sak, och den skulle gå att använda som skåp :) Kanske i hallen, kanske i badrummet, vet inte riktigt än.. I sovrummet finns det ju som sagt inte plats för fler saker på ett bra sätt, annars hade ju valet varit enkelt.

1 kommentar:

Rosa Hemmet sa...

Tjo! Vilka fynd och resväskan var ju bara fööör cool! :) Auktioner är roligt, man rycks som alltid med! Ha det fint