juli 29, 2008

Röda bordet / Pysselbordet

Det stora röda bordet i vardagsrummet är en av mina favoritmöbler, och också den möbel som känns lyxigast, liksom hur många (som bor i lägenhet) har plats med ett stort bord nästan uteslutande avsett för pyssel? :D
Bordet (som för övrigt kan bli både längre och kortare) fick jag av mina föräldrar, de hade det som matbord när jag var liten. När jag fick det så var det inte särskilt vackert, lackad furu liksom, kan det bli så mycket värre.. :) Så när det hade flyttat in här hjälptes jag och mamma åt att styla om det. Vi målade det rött och spikade fast beslag från en kista i hörnen, och dekorspikar vid iläggskivornas skarvar.
Och det blev så snyggt! Jag älskar det :)

Fulländat blev det sen ett tag senare då jag hittade de perfekta stolarna på loppis. Eftersom bordet är så rejält och stort och utan några som helst krusiduller, så behövde ju stolarna vara lite åt det hållet.
Jag fick alla fem stolarna för 350kr, och de har hög rygg och är tunga som skam :P Vid inköpet var de också i lackad furu *brr*, men jag målade dem svarta, vilket blev väldigt lyckat och passar grymt bra ihop med bordet :)
(och på bilderna ser ni även att den nya stolen har flyttat in, om den nu ska stå kvar där..)
Att få hem stolarna från loppisen var dock inte det enklaste.. De väger för mycket för att bära två samtidigt, och jag hade varken tillgång till bil eller cykel. Loppisen ligger kanske nån kilometer (?) hemifrån, så det var bara till att börja gå med en stol i taget.. :P

När det är släktkalas eller större middag eller liknande, så används bordet som matbord. Men till vardags tjänar det som sagt som pysselbord, och det är helt underbart att kunna sprida ut sig utan att det stör ordningen i resten av lägenheten, och kunna ha flera olika projekt uppe och igång samtidigt. Riktig vardagslyx ;)Ovan: Såhär ser det då ut när jag är mitt uppe i massproduktion av smycken :) Och den stora klumpen på bordet till höger är förstås Shiro, han är oftast i samma rum som jag, och spenderar åtskilliga timmar varje dag sovandes på röda bordet (som för övrigt är det enda bord han får vara uppe på)
Nedan: Lite ordning och reda på pärlor och annat smyckesmaterial, och katt ivägen.

Inga kommentarer: