juni 20, 2009

Stilleben i bokhyllan

Som jag nämnde i förra inlägget, så har jag ändrat om lite i bokhyllan (klicka på länken för före-bilder). Det är nog dock inte så många fler än jag som ser det, men för mig är förändringen påtaglig :)
Jag gillar att skapa stilleben, små grupper av noga utvalda saker, och bokhyllan (
Expedit från Ikea) är ultimat att göra det i :)

Först ut, en av mina favorit-kompositioner :) Den gamla rostiga plåtburken med bilden på en väldigt allvarlig konung, ihop med
den krusidulliga dock-koppen. Jag tycker det ser ganska roligt ut, det är en sån kontrast mellan den allvarliga herren och lilla plastkoppen, och jag tänker mig honom drickandes ur den med lillfingret spretandes ;)
Två plåtburkar i fina färger. Den med fågeln står på högkant för att det fina motivet ska synas.
Jag har en mindre samling gamla fina pärlbroderade små handväskor. De flesta ligger nerpackade nånstans, men några av de finaste (bl.a. den min mormor hade när hon gifte sig) står i en gammal pappkartong som fungerar som bokstöd.
De röda plåtburkarna har flyttat in från vardagsrummet, och står tillsammans med en gammal cigarrlåda och den ryska dockan.
Kanske är jag bara knäpp, men shit vad vackert det kan vara med gamla vittrade handskrivna etiketter på gamla plåtburkar där den påmålade färgen har krackelerat. Att det står "The", min favoritdryck, gör ju knappast saken sämre ;)
En hög med vackra böcker som jag köpt enbart för att de är vackra. Flera av dem har förgyllda papper (eller ja, alltså bara allra högst upp. Ni vet vad jag menar..). Ovanpå dem ligger ett par små askar med nostalgiskt innehåll.
Snäckan är också väldigt nostalgisk, jag och min syster har haft den sen vi var små. Den var alltid så magisk och vacker när vi var små, den vackraste snäckan vi hade, och man kan fortfarande höra havet i den.
Ett guldmålat träskrin som jag tycker är väldigt fint.
En samling små guldiga metallkoppar med diverse saker i. Och en matchande kamel :P
Och ibland hittar man den brunögda sockerbiten i bokhyllan också :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är inte snäckan den jag hade när jag var liten? mamma

Anonym sa...

han är så söt /alma

Mia sa...

Det är nog inte omöjligt att det är den snäckan, jag vet inte var den kommer ifrån. Den har liksom bara alltid funnits där :)

Anonym sa...

Söt liten kattunge<3 /Julia