januari 09, 2009

Jul i vardagsrummet

Vardagsrummet har ju en stor fördel såhär i julsammanhang, det är ju nämligen rummet så innhåller den bästa och vackraste och magnifikaste juldekorationen av dem alla - julgranen :D
Jag gillar verkligen julgranar, och klädde min redan dagarna innan första advent. Liksom, varför ska man vara så snål med julgranstiden, det bästa måste ju få vara framme längst :) Visst, nu blir det väl en helt annan grej när man har plastgran och gott om plats, men ändå.. Mer julgranstid åt folket ;PHursomhelst, min gran matchar vardagsrummet perfekt (förstås, hade ni väntat er nåt annat från mig ;) Svart, silver, rött är enda färgerna. Och så tycker jag att man ska ha i så mycket glittriga och glansiga saker som det bara är möjligt! Det gör bara granen ännu mer magnifik :P
Eftersom julgranssaker kan vara lite dyrt, så grundar jag med såna där storpack från Ikea. Och sen fyller jag på med några godbitar från Åhléns (och jag köper alltid på mig lite på rean efter jul ;), lite från Rusta som ju har mycket roliga julgrejer, och på auktioner brukar det alltid vara med julsaker, och har man tur så finns det gamla vackra kulor bland dem.

I ljuset syns det bättre att det faktiskt är en svart gran, är det mörkt i rummet så tänker man faktiskt inte på att granen inte är grön.

Bortsett från granen, så är det bara juldekorerat på ett ställe till i vardagsrummet, på soffbordet. Och i ljuskronan (som ju hänger rakt ovanför bordet) har jag hängt mina stora svarta julgranskulor med glittriga silverstjärnor. Lärde mig förra året att det inte alls funkar med svarta kulor i en julgran, speciellt inte matta svarta. De syns verkligen inte, utan blir verkligen bara svarta hål. Helt meningslöst. Men här gjorde de ju sig lite bättre :P
På själva soffbordet står en ring av värmeljus, ni vet de där klassiska Ikea-värmeljushållarna i vitt porslin som man kan koppla ihop till en lång länk typ..
Det är iallafall väldigt vackert med väldigt mycket värmeljus ihop sådär.
Och inuti ringen har jag gjort en julkrubba. Det är figurerna vi hade när jag var liten, och de är väldigt fina, och som sällskap har de små jättefina gamla plasttomtar, som även de alltid var med på mina barndomsjular :P

1 kommentar:

fröken lila sa...

precis de där julfigurerna hade vi ocksá när vi var smá. det var de som mamma hade ärvt efter sin far, tror jag. fast, alltsá, vi är frán tyskland. undrar hur det passar ihop - alltsá varifrán de där figurerna kommer ursprungligen...